فیلم سینمایی ژاپنی 2021-10-11
مجموعهای از بهترین فیلم های ژاپنی که در ژانرهای مختلفی ساخته شدهاند
این فیلم در ابتدا به دلیل صحنههای خشونتبارش بازخوردهای خوبی در میان منتقدین نداشت اما امروزه آن را یکی از بهترین فیلم های ژاپنی برمیشمارند. زندگی در این گودال بیمعنا است، راه گریزی نیست و زحمت روزانه هرگز به معنای مبارزه نخواهد بود و همه چیز تداعیگر پوچی و بیمعنا بودن است. زن در ریگ روان استعاره و نسخهای مدرن از افسانهی اساطیری سیزیف است که شخصیت فیلم همانند او محکوم به انجام کاری بیهوده شده است. زن در ریگ روان اثری فوقالعاده لایهمند و پردغدغه خواهد بود که به مسائل عمیقی میپردازد، اثری که گام مهمی برای سینمای ژاپن بهحساب میآید. Kuroneko، یک فیلم ترسناک ماوراالطبیعی است که شیندو آن را براساس یک داستان عامیانهی وحشتآور ساخت.
Rashomon، یک فیلم جنایی روانشناختی است که براساس دو داستان کوتاه بیشه و راشومون از آکوتاگاوا ساخته شده است. این فیلم در سال ۱۹۵۱ برندهی شیر طلایی در جشنواره ونیز شد و در بیست و چهارمین دوره جوایز اسکار، جایزهی اسکار افتخاری را بهدست آورد. این فیلم توسط منتقدان ژاپنی نقدهای نهچندان مثبتی دریافت کرد اما در اروپا و آمریکا با تحسین فراوانی روبهرو شد. راشومون اولین فیلم ژاپنی بود که مورد استقبال بینالمللی قرار گرفت که هم توجهات بسیاری را به سینمای ژاپن جلب کرد و هم اینکه تبدیل به پُرفروشترین فیلم خارجی در آمریکا شد.
کلام آخر درباره بهترین فیلم ژاپنی تاریخ
سینمایی که سالها روی فیلمهای سایر کشورها، حتی هالیوود هم تاثیر گذاشته و تاریخی بینظیر خلق کرده که در کمتر کشوری میتوان یافت. برخی فیلمهای ژاپنی امروز بخش مهمی از گنجینهی تاریخ سینما را تشکیل میدهند و برخی از کارگردانان متولد این کشور جزو مهمترین فیلمسازان هنر هفتم به حساب میآیند. با چنین پیشزمینهای انتخاب بهترین فیلمهای ژاپنی تمام دوران کاری سخت اما لذتبخش است.
با شروع سال جدید و رونقی که صنعت سینمای ژاپنی از آن برخوردار بوده، نگاهی به آینده این صنعت و بهترین فیلمهای مورد انتظار برای سال 2024، میتواند نقش آفرینیهای پرانرژی و الهام بخش جدیدی را به تصویر بکشد. بی شک فیلم زن در ریگ روان بهترین فیلم هیروشی تشیگاهارا، کارگردان صاحب سبک ژاپنی است که کوبه آبه فیلمنامهی این فیلم را به رشته تحریر در آورده. این فیلم جایزهی هیئت داوران جشنوارهی کن را برد و در دو رشته در جشنوارهی اسکار نامزد شد.
هنگامی که آنها با هم ملاقات میکنند، مرد ظاهری کاملا متفاوت با عکس خود در برنامه دوستیابی دارد. داستان این اثر درمورد «تاکومی» و دختر هشت سالهاش «هانا» است که با هم در منطقهای جنگلی در ژاپن با آرامش زندگی میکنند. دو مامور به دهکده «تاکومی» میآیند تا پروژه «گلمپینگ» (استراحتگاهی برای مسافرانی که میخواهند در جنگل کمپ بزنند) را اهالی آنجا پیشنهاد کنند. شکارچی شهر، داستان «سائبا ریو» که یک رفتگر در شهر توکیو است را روایت میکند.
سامورایی فراری (The Elusive Samurai)
این فیلم یکی دیگر از آثار الهامبخش کوروساوا است که جنگ ستارگان، به خاطر یک مشت دلار، جنگو و غیره تحت تاثیر آن ساخته شدند. هاراکیری یکی از بهترین فیلمهای سامورایی در تمام دوران تاریخ سینمای جهان است که البته بعضی از منتقدان باور دارند که این اثر، بهترین فیلم سامورایی جهان است. سامورایی از ارباب میپرسد که آیا ممکن است در عمارت خود سپوکو یا همان هاراکیری که نوعی خودکشی است مرتکب شود و باعث میشود سامورایی، اتفاقاتی را که او را به اینجا رساندهاست، توضیح دهد. هاراکیری که یک فیلم ضدسامورایی است، از ضعفهای قوانین سامورایی برای پیروان این مکتب انتقاد میکند.
کارگردان Shohei Imamura برای چند فیلم از جمله فیلم Tokyo Story دستیار یاسوجویرو اوزو بود . متفاوت از اوزو ، فوریت هایی برای فیلم های امامورا وجود دارد که دلالت بر جستجوی حقیقت و نشان دادن حقیقت است – نوعی سینما وریته. در بعضی اوقات شاید او حقیقت را خیلی مؤثر می گفت ، و در نتیجه تعلیق موقت وی از همان شرکتی که سوزوکی سیجون را اخراج کرد. دو جوان تازه متولد شده مشتاقانه وارد نقش های جدید خود به عنوان خانه دار و ناصو ، و تاجر کوشا ، ائیچی می شوند.
راجر ایبرت عقیده دارد که فیلم آشوب، برای کوروساوا نوعی بازگشت محسوب می شود. کوروساوا در 75 سالگی، یعنی بیست سال پیش از پایان عمرش این فیلم را ساخت و در همان هنگام با مشکلی مواجه شد. جریانی که همواره از نظر مالی برای کار این کارگردان برقرار بود، رو به افول گذاشت و مخاطبان کمتر از کارش استقبال کردند و تأمین مالی فیلم چندین سال طول کشید. چیزی که آشوب را بهترین فیلم کوروساوا و حتی از بهترین فیلم های جهان میسازد، کشمکش واضح خود کارگردان حین روایت داستانی است که بازگو میکند. Seven Samurai، یک شاهکار اکشن و حماسی است که با شخصیتهای عمیق و لایهمندش تصویرهایی قابل بحث از طبقات اجتماعی را ارائه میدهد.
“کلیدهای پادشاهی” یک درام تاریخی است که به بررسی داستان یک کشیش و تلاش های او برای برقراری صلح و دوستی در دوران آشوب می پردازد. محبوبیت “هاراکیری” به دلیل داستان عمیق، بازی های قوی و نقد جسورانه اش بر سیستم فئودالی ژاپن است. همچنین، کارگردانی کوبایاشی و سبک بصری چشم گیر آن این فیلم را به اثری ماندگار تبدیل کرده است.
سانشوی مباشر از معدود فیلم های ژاپنی است که بهجای قهرمان، بهنام شخصیت شرور فیلم نامگذاری شده است. شخصیت شرور یعنی سانشوی مباشر صاحب خبیث بردگانی است که قهرمان داستانند. سانشو از جالبترین و بیرحمترین شرورهایی است که در سینمای ژاپن روی پرده نمایش رفتهاند.
۲۵ فیلم ژاپنی برتر براساس امتیاز IMDb
در مقابل، یوکو (با بازی هیراکی میتسوشیما) فمینیستی افراطی است که پس از دیدن یو با لباس زنانه به او علاقهمند میشود. رویکرد اوزو در این فیلم صحنههایی تأثیرگذار و گاهی ناراحتکننده خلق کرده است. این فیلم اثری ناراحتکننده است اما هرگز تسلیم احساسات نمیشود و همین میتواند برگه برندهای برای نمایش باشد. The Ballad Of Narayama، شبیه یک اثر آخرالزمانی است، داستانی سادیستی از دورانی واقعی و ناامیدکننده.
فیلم درک و مفهومی جدید از هدف زندگی را روایت میکند و ترکیبی قدرتمند از داستان، ایده و سبک را عرضه میدارد. فیلم +Survive Style 5، ترکیبی خیره کننده از فانتزی، سورئالیسم و روایتهای شگفت انگیز است که متاسفانه آنقدر که باید به آن توجه نشده است. همان طور که از داستان فیلم متوجه شدهاید این فیلم از شما میخواهد که چیزهای عجیب و غریب را بپذیرید. اگر قصد تماشای اثری خلاق و متفاوت از سینمای ژاپن را دارید این فیلم را از دست ندهید.
بازی هکری موبایل مهیج که نباید از دست بدهید
بهترین فیلم های ژاپنی- Kore-eda kantoku تا کنون یکی از شناخته شده ترین کارگردانان ژاپنی شناخته شده بین المللی است. تازه ترین کار او ، Shoplifters (Mambiki no Kazoku) ، در جشنواره کن کن در سال 2018 جایزه Palme d’Or را به دست آورد. مشهور است که بخاطر توجه دقیق وی به جزئیات در خانواده و درام های انسانی ، کره ای که مدت هاست از مدت ها قبل در حال ساخت این ویژگی است. به طور مشابه ، قطعه او در سال 2004 ، هیچ کس نمی داند (Dare mo Shiranai) ، اگرچه داستان در داستان و داستان خود ، اما مبتنی بر یک واقعه واقعی است. بیننده به خصوصیات طبیعت گرایانه ای که این فیلم شاداب و صبورانه با آن همراه است از صحنه به صحنه توجه خواهد کرد. بهترین فیلم های ژاپنی- این روایت از یک زوج بازنشسته پیر که در جنوب غربی ژاپن زندگی می کنند ، دنبال می شود.
دو سال بعد متوجه می شوند که دوست ناپدید شده شان اکنون صاحب یک کمپانی است و همه در پی فکر کردن به این موضوع هستند که چطور چنین اتفاقی رخ داده است. همسرش هم در منزل مدام به دنبال دم کردن یک چای خوشمزه و درست کردن یک غذای عالی است تا شوهرش را راضی نگه دارد. این فیلم توجه خاصی به نقش زنان و مردان در خانواده می پردازد و همچنین از عشق صحبت می کند. داستان از جایی قدرت می گیرد که دختر مشغول به کار می شود، شخصیتش تغییر می کند و شما می توانید بزرگ شدن و استقلال فکری را در او احساس کنید. این فیلم در مورد یک زوج صحبت می کند؛ در صورتی که هر دو روح آشفته دارند و در کنار یکدیگر اتفاقاتی رقم می زنند که شاید برای شما عجیب و غریب به نظر برسند اما شرایط به طور کل جذاب پیش می رود.
فیلم نمایندهی ژاپن در نود و ششمین دوره جوایز اسکار هم خواهد بود و اگرچه لیست نهایی اعلام نشده اما به فهرست 15 فیلم نهایی راه پیدا کرده است. «روزهای عالی» جایزه بهترین فیلم جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک را هم بهدست آورد. این فیلم در برخی نظرسنجیها جزو بهترین فیلمهای تاریخ سینما انتخاب شده و از آن با عنوان شاهکار اوزو نام برده شدهاست. داستان توکیو ساختار روایی متمایزی نسبت به سینمای کلاسیک هالیوود دارد و تأثیر قابل ملاحظه ای به سینما غرب گذاشت. در اواخر دههٔ ۱۹۸۰ در ناحیهٔ توشیمای توکیو، مادری پنج کودک کمسنوسالش را به حال خودشان رها کرد و رفت.
تلویزیون سونیا ساخت کدام کشور است؟
در جریان فیلم با زندگی خانوادگی سیبی و کارهای روزانه سختش آشنا میشویم. تعارض اصلی وقتی ایجاد میشود که سیبی مجبور به قتل سامورایی دیگری به نام یوگو (با بازی مین تاناکا) میشود. زیبایی طبیعی فیلم زن در ریگ روان با تمرکز روی شن و برخوردش با پوست انسانها تقریباً خیالی میشود.
قدرتمند و به ظاهر غیر قابل توقف ، یوکی سعی می کند راه خود را به یک پیروزی آزاد از شکوه و بخشش-نه-شکوه خود حک کند. Perfect World برای کسانی که به دنبال فیلمهایی با داستانهای عاشقانه و تراژیک هستند که از عمق احساسی بالایی برخوردارند، انتخابی بسیار مناسب است. این فیلم به دلیل طراحی بصری زیبا، موسیقی دلنشین و پیام های انسانی مورد تحسین قرار گرفته است. تمام بچه ها دائماً سر و صدا می کنند و اصلاً حواس شان را به حرفه های معلمان نمی دهند اما زمانی که صحبت از مردن دختر معلم می شود، کم کم توجهشان جلب می شود. در واقع تا قبل از اینکه یکدیگر را پیدا کنند؛ زندگی برایشان معنی نداشت اما با دیدن هم دوباره جان می گیرند.
این دو درحالیکه زمانهایی را در ماشین میگذرانند و بین تمرینهای نمایشش سفر میکنند، داستانهایی درباره گذشته دردناک خود به اشتراک میگذارند. اگر همین طرح به کارگردان دیگری داده میشد، داستان را به یک فیلم معمولی و کلیشهای تبدیل میکرد. اما ریوسکی هاماگوچی تفاوت ظریفی را ایجاد میکند، که در فاصله بین کلمات، در سکوت طولانی و نماهای نزدیک و جزییات احساسی، فراتر میرود. وقتی با گذشت 40 دقیقه از تیتراژ فیلم هنوز هیجان مخاطب به قوت خود باقی است، باید بدانید که با فیم خوبی طرف هستید. ماشینم را بران بهترین تجربهای است، که میتوانید در یک ماشین ساب قرمز داشتهباشید. این تریلر پلیسی هیجانانگیز و پرمخاطب آکیرا کوروساوا، یک تاجر ثروتمند به نام کینگو گوندو را دنبال میکند، که در تلاش است تا یک شرکت تولید کفش را خریداری کند.
او به عنوان یک تیرانداز ماهر کار که خیابانها را از حیوانات موذی تمیز کرده و امید بخش افراد ناامید است، کار میکند. فرزندان “هیداتورا” که هرکدام بهدنبال قدرت و ثروت هستند به جان هم میافتند و کشور را به ورطه نابودی میکشانند. “آشوب” تنها یک فیلم سرگرمکننده نیست، بلکه به بررسی مفاهیم عمیق انسانی مانند حرص و طمع، قدرت، خیانت و وفاداری میپردازد. این فیلم نشان میدهد که چگونه عطش قدرت میتواند انسانها را به تباهی بکشاند و آنها را از مسیر درست منحرف کند. هاراکیری، یکی از بهترین فیلمهای سامورایی است که در جشنواره فیلم ونیز سال ۱۹۶۳ شرکت کرد و توانست جایزه هیئت داوران جشنوارهی کن را از آن خود کرد. آقای هيراياما كارمند پا به سن گذاشته و بیوهایست که در پی مرگ همسرش برای حفظ روابط متعادل با سه فرزندش تلاش میکند.
بهترین فیلم های ترسناک که تا مدتها شما را میترسانند
داستان انیمه شهر ارواح را نمیتوان با کلمات بیان کرد، زیرا موجودات تغییرشکلدهنده که انسان به خوک تبدیل میکنند و روحهای بیصورت با اشتهای سیریناپذیر تنها با تماشای این فیلم ژاپنی قابل درک هستند. بنابراین اگر مشتاق به درک دنیای انیمه ژاپنی میازاکی هستید، حتماً باید شاهکار تصویری او را ببینید و مطمئن باشید با هرچیزی که قبلاً دیدید متفاوت است. درامهای او از دوران فئودالی شاهکارند و درونمایه هرکدام تجربهای بینظیر بدون وابستگی به زمان است. مثلاً فیلم سریر خون به انتقام، راشومون به حقیقت، هفت سامورایی به وظیفه و درنهایت آشوب به اخلاق میپردازد. بنابراین دیدگاه شخصی هرکس بر انتخاب فیلم موردعلاقهاش از کوروساوا تأثیرگذار است. دیدگاه منصفانه و بیطرفانه به این صورت است که کوروساوا مشهورترین شخص از بین سینماگران ژاپنی و از بزرگترین فیلمسازان تاریخ جهان است.
زمانیکه جنگها به پیروزی میرسند و صلح زمین را فرا میگیرد، ساموراییها اغلب خود را بیهدف میبینند و تصمیم میگیرند با اجرای هاراکیری، جان خود را بگیرند، که نتیجه آن هدر دادن غمانگیز نعمت زندگی است. سریر خون یک فیلم فئودالی ژاپنی است، که براساس نمایشنامه مکبث اثر ویلیام شکسپیر بزرگ ساخته شدهاست. این اثر خاص داستان زندگی شخصی بهنام واشیزو با بازی توشیرو میفونه است. واشیزو یک مرد سامورایی است، که با تحریک همسرش حاکم خود را ترور میکند. حالا او خود به ارباب جدید تبدیل میشود ولی، باید با احساس گناه و پارانویایی که روزبهروز بیشتر میشود، دستوپنجه نرم کند. بهعلاوه او همواره از این موضوع میترسد که خیانتش بهزودی برملا میشود.
شکارچی شهر (City Hunter)
ستسوکو هارا در فیلمهای اوزو تبدیل به شمایلی از قهرمانان زنی شده بود که در ژاپن پس از جنگ دوم جهانی میزیستند و میتوانستند به عنوان نمادی از امکان برقراری صلح میان سنت و مدرنیته شناخته شوند. آنها دقیقا همان چیزی بودند که ژاپن آن روزگار نیاز داشت؛ هم حافظ زیست و ارزشهای گذشته و هم پذیرای روزگار نو. اگر این شخصیت در فیلم «داستان توکیو» تصویر معروفتری دارد، تمام نشانههای شکلگیریاش به همین فیلم «آخر بهار» میرسد. Tokyo Story، بهترین فیلم کارنامهی کاری اوزو است که منتقدان از آن بهعنوان شاهکار این کارگردان و یکی از برترین فیلمهای تاریخ سینمای جهان و ژاپن یاد میکنند. اوزو برای ساخت داستان توکیو از فیلم آمریکایی راهی برای فردا (۱۹۳۷) الهام گرفت که در هر دو فیلم مشکلات یک زوج مسن با خانوادهشان بهتصویر کشیده میشود. داستان توکیو اغلب بهعنوان فیلمی تحسین میشود که در عین اجتناب از ملودرام، تاثیرات عاطفی زیادی را بههمراه دارد.
کنجی میزوگوچی از بزرگترین کارگردانهای تاریخ سینما و از بهترینهای سینمای ژاپن است. او در کنار بزرگانی مانند یاسوجیرو اوزو، آکیرا کوروساوا و میکیو ناروسه، سینمای این کشور را صاحب اعتباری در سطح بینالمللی کردهاند و هویتی یگانه به این هنر در شرق آسیا بخشیدهاند. رفت و آمدهای کلامی بین شخصیتها در کنار سکانسهای پر از سکوت و سکون، «داستان توکیو» را به گزینهی مناسبی برای کسانی تبدیل میکند که به دنبال یک فیلم ژاپنی دوبله فارسی میگردند. در این جا یاسوجیرو اوزو قصهی مردمان برگزیدهاش را به شکلی پیش برده که انگار در حال تعریف کردن قصهای به عظمت تمام هستی است و شخصیتهایش باری به سنگینی تمام مشکلات عالم را حمل میکنند. این در حالی است که اتفاقات جاری در قاب، همان اتفاقات جاری در یک زندگی معمولی است. این برکشیدن مفهوم زندگی از دل چند اتفاق طبیعی، «داستان توکیو» را به یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینما تبدیل میکند.
داستان فیلم شین اولترامن با تشدید تهدید موجودات غولپیکر ناشناختهای بهنام گونه کلاس S در ژاپن آغاز میشود. در این شرایط بحرانی، یک غول نقرهای قدرتمند بهنام اولترامن ظاهر میشود و برای نجات بشریت با این موجودات غولپیکر به مبارزه میپردازد. داستان این اثر درباره میو سایموری، دختری جوان است که پس از از دست دادن مادرش، زندگی سختی را در خانه پدری تجربه میکند. پدرش او را مجبور میکند تا با سرهنگ بدنامی بهنام کیوکا کودو ازدواج کند. پیاسارنا یکی از رسانههای محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمیهای قصهمحور است که در حوزههای بازیهای ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت میکند. رسانه پیاسارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانههای فارسی زبان دنیا بپیوندد.
این دو خواهر روز خود را با بازی در جنگلهای نزدیک خانه میگذرانند و در همین جنگل با توتورو، موجودی غولپیکر، دوستداشتنی و امن که درحقیقت روح جنگل است، دوست میشوند. آنها با هم به ماجراجوییهایی میروند که به دخترها کمک میکند، غم دوری از مادر خود را تاحدودی فراموش کنند. همسایه من توتور یکی از بهترین فیلمهای استودیو جیبلی است، که در سرتاسر جهان طرفداران زیادی دارد. این اثر یکی از فیلمهای ژاپنی است، که کمترین میزان خشونت یا درگیری در آن وجود دارد و حتی بسیار لطیف است. تاثیر این اثر را میتوان در میزان حضور شخصیتهای آن، در فرهنگ عامه مشاهده کرد، بهطوریکه هر روز محصولات زیادی از توتورو برای خرید و فروش در سرتاسر جهان در دسترس هستند.
این فیلم درام جذاب، بهدلیل روایت و زیباییشناسی یک دوره تاریخی مهم در ژاپن، موردتحسین منتقدان قرار گرفتهاست. داستان این انیمه درباره یک خواننده جوان به نام میما است، که عضوی از یک گروه محبوب پاپ کرهای است. این دختر جوان که طرفداران زیادی هم در دنیای موسیقی دارد، توسط مامور برنامههای خود تشویق میشود تا از خوانندگی کنارهگیری و حرفه بازیگری را دنبال کند. بازیگری میما از نقشی در یک سریال تلوزیونی جنایی که باید در آن راز قتلی کشف شود، شروع میشود.
بهترین انیمیشن های تاریخ سینما 88 انیمیشن برتر جهان
سریر خون یکی دیگر از کلاسیکهای سامورایی آکیرا کوروساوا، یکی از بهترین اقتباسهای داستان افسانهای ویلیام شکسپیر و یکی از برترین فیلمهای سینمای ژاپن محسوب میشود. استفاده از فضای فئودالی ژاپن برای تقویت مضامین داستان اصلی در این اثر، شگفتانگیز است. درحقیقت ویژگیهای همیشگی ساموراییها که وفاداری است و مضمون اصلی نمایشنامه مکبث هم است، در این اثر بهخوبی بررسی شدهاست.
هیوگه مونو با اینکه در اواخر دوره سنگوکو اتفاق میافتد، از موضوعات معمولی جنگ و درگیری که بسیاری از تصویرهای دوران سنگوکو را تعریف میکنند، دور میشود. در حقیقت موضوع اصلی این انیمه، کاوش در زیباییشناسی و هنرهای زیبا است، که بیشتر در قوس شخصیتی قهرمان سریال مشهود است. هیوگه مونو شخصیتمحور و از نظر موضوعی غنی است، و علاقمندان به تاریخ کشور ژاپن نباید آن را از دست بدهند. درحقیقت آثار کمی مانند این فیلم ناب در صنعت سینما و دنیای انیمه وجود دارد.
در واقع او آغازگر راهی بود که بعدها توسط فیلمسازان دیگری بارها پیموده شد و سینمای ژاپن را به عنوانی یکی از بهترین سینماهای دنیا معرفی کرد. پس فیلمهای ژاپنی جنگی یا فیلمهای ژاپنی رزمی یا هر ژانر دیگری، پیش از آن که مانند هر کشور دیگری به این ژانرها تعلق داشته باشند، با پسزمینهی داستانی خود و در واقع زمان اتفاقات قصه شناخته میشوند. به عنوان نمونه یک فیلم ژاپنی جنگی که داستانش در دوران جنگ دوم جهانی میگذرد، اثری جندای گکی است و اگر مانند «هفت سامورایی» به دوران قبل از ژاپن نوین اختصاص داشته باشد، جیدای گکی است. پس هر فیلم ژاپنی عاشقانه، ترسناک، جنگی و … اول به یکی از این دو دسته تعلق دارد، بعد اثری متعلق به ژانری خاص است. اما این موضوع شامل حال فیلمهای سامورایی ژاپنی که به آنها «چامبارا» به معنای شمشیرزنی هم میگویند، نمیشود؛ تمام فیلمهای سامورایی ژاپنی، آثاری متعلق به سینمای جیدای گکی هستند. Harakiri، از آثار تحسینشدهی سینمای ژاپن است که منتقدان از آن بهعنوان یکی از بهترین فیلمهای سامورایی ساخته شده نام میبرند.
دیدن فیلم بخصوص برای کسانی جالب خواهد بود که به تاریخ قرون وسطای ژاپن علاقهمندند. ماساکی کوبایاشی، کارگردان فیلم، به جزئیترین شکل ممکن زندگی طبقهٔ بالادستی آن دوران ژاپن را بهتصویر کشیده است. سینمای ژاپن از اوایل قرن بیستم آغاز به کار کرد و به سرعت به عنوان یکی از سینماهای برجسته جهان مطرح شد.
از جایی به بعد معلوم نیست که این سامورایی زنده است یا در جهانی بین جهان مردگان و زندهها گیر افتاده. به خاطر همین دلایل بدون شک فیلم «کوایدان» یکی از ترسناکترین فیلم های تاریخ سینما است و اگر به فیلم ترسناک ژاپنی علاقه دارید، تماشای آن را از دست ندهید. مانند «داستان توکیو» و برای تاکید بر زیست سنتی مردم ژاپن، در این جا هم نشانههای بسیاری وجود دارد. زندگی شخصیتهای اصلی هم انگار در چرخهای میان این شمایلهای سنتی سپری میشود. فیلمساز هم با احترام به تمامی این نمادها مینگرد و دوربینش را همچون ناظری قدردان در برابرشان میکارد.
داستان این فیلم از بهترین فیلم های درام ژاپنی درباره خانوادهای فقیر است که از طریق دزدی از فروشگاهها امرار معاش میکنند. فیلم Shoplifters جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را گرفت و هم از نظر گیشه و هم از نظر بازخورد منتقدان، اثر موفقی بود. فیلم یوجیمبو کار دیگری از کارگردان افسانهای ژاپن، آکیرا کوروساوا است. این بهترین فیلم جنگی ژاپنی که نامزد یک جایزه اسکار شد، درباره یک سامورائی آزاد است که وارد شهری میشود که چندین باند خلافکار در آن با هم به رقابت میپردازند.
دنیایی که در انیمه نام تو میبینیم، کاملا متفاوت با دنیایی است که در آن زندگی میکنیم. اما در این دنیا هم، احساسات آدمها شبیه احساساتی است که ما در دنیای خودمان تجربه میکنیم. شما از همان ابتدا که به تماشای نام تو مینشینید، غرق در قصه گیرا و تصویرپردازی بینقص فیلم میشوید و دوست داردی که باز هم آن را تماشا کنید. نام تو، ترکیبی متعادل از همه چیزهای خوب و لذت بخش است که آن را تبدیل به انیمهای زیبا و ماندگار کرده است. حال فیلمی را تصور کنید که موراکی آن را نوشته و بر اساس داستان اوست که این فیلم ساخته شده است.
{برای حمایت از محتوایی که میپسندید، به اشتراک بگذارید:
|}او که خانوادهی کوچکی هم تشکیل داده است، میخواهد به زندگی عادی بازگردد اما بار دیگر گودزیلا از راه میرسد و توکیو را به هرجومرج میکشاند تا کویچی تصمیم بگیرد مقابل او ایستادگی کند. “کسی که مفقود می شود در چنین کشور کوچکی باشد؟” این سوالی است که در ابتدای فیلم مطرح می شود. مصاحبه پس از مصاحبه با پرسیدن پس از اوشیما ، مرد کاری که ناگهان بدون هیچ اثری از بین رفته است ، بیننده را به این سوال می اندازد که آیا آنها واقعاً در حال تماشای غیر داستانی هستند یا خیر. از آنجا که روایت های شخصیت اوشیما در مصاحبه هایی درباره شخصیت او جمع می شود ، به نظر می رسد شخصیت واقعی او نیز از بین می رود. این فیلم تا حدی غافلگیرانه است که نمی تواند پاسخی را برای تعقیب بی امان شخصیت های داستانی یک مرد گمشده فراهم کند ، و نه بینندگانی که ممکن است شروع به شک و تردید در ایده خود درباره یک مرد کنند یا نه.
یکی دیگر از انیمههای کلاسیک استودیو جیبلی و هایائو میازاکی، قلعه متحرک هاول است. شخصیتها، تصاویر و موسیقی این انیمه در سطح جهان معروف است و بهویژه موسیقی آن هر روز توسط نوازندهها در گوشهگوشه جهان اجرا میشود. داستان قلعه متحرک هاول در یک پادشاهی خیالی اتفاق میافتد، که جادو در آن وجود دارد.
{کتاب تئوری های فیلم نامه در سینمای داستانی 1 اثر شاهپور شهبازی انتشارات گیلگمش
|}رابطهی آنها همچنان خوب پیش میرود تا زمانی که دکترها به میساکی خبر میدهند که به خاطر یک بیماری کمیاب، تنها 1 سال دیگر زنده خواهد بود. داستان فیلم ژاپنی Re/Member از جایی شروع میشود که Asuka متوجه کشته شدن دانش آموزی به نام Haruka میشود. او میفهمد که Haruka تکه تکه شده و هر قسمت از او در یک گوشه از مدرسه پنهان است. او از دوستانش کمک میخواهد تا بقایای دانش آموز نگون بخت را پیدا کنند اما طولی نمیکشد آنها میفهمند در یک حلقه زمانی گیر کرده اند و تا وقتی نتوانند تمام قطعات را پیدا کنند، هر روز به قتل خواهند رسید. Kenji بعد از مرگ پدرش توسط یاکوزا بزرگ میشود و ارتباطی عمیق با Hiroshi Shibasaki، رئیس این گروه، برقرار میکند. فیلم داستان رابطهی پدر و پسری این 2 شخصیت را در زمان ظهور Kenji به عنوان یک شخصیت قدرتمند در یاکوزا به تصویر میکشد و وضعیت یاکوزا در اوایل دهه 2010 را نشان میدهد.
او باید در خانهای در انتهای گودالی شنی به همراه زنی بی نام و نشان زندگی کند و برای زنده ماندن به بیل زدن شنها بپردازد. اوزو بجای استفاده از دیالوگ روایت خود را با میزانسهای چشم نواز پیش میبرد و بی شک توانسته یکی از بهترین آثار سینما را خلق کند. دنبال کردن ضربآهنگ این فیلم همیشه ساده نیست و تماشای تصویرها سخت و دشوار است، اما در کل فیلم ژاپنی تصنیف نارایاما کاملاً ارزش دیدن دارد. تقابل ناگزیر این دو سامورایی فرصتی ایجاد میکند تا مشکلات شخصیت، وظیفه و افتخار را جستوجو کنیم و از خود بپرسیم وقتی شخصی با تضاد قانونهای حاضر با زندگیاش مواجه میشود، چه باید بکند.
یوکی متولد یک مادر در حال مرگ در زندان است ، با هدف تنها قتل کسانی که مسئول تجاوز و قتل مادرش هستند ، بزرگ می شود. او با شمشیر انتقام جویانه تبدیل به یک قاتل سامورایی ماهر شد و هر کس را که در راهش ایستاده بود ، قطع کرد. ابراز آرامش و آرامش بر چهره او هنگام قتل ، نشان می دهد که تا زمانی که ریخت ، نمی توانست به خون خونی که ریخته ، اهمیت بیشتری بدهد.
یامادا یوجی از بزرگترین سینماگران ژاپن است که سابقه ساخت بیش از نود فیلم ژاپنی را در کارنامه دارد. سامورایی گرگومیش علاوه بر اینکه ارزشهای سامورایی را زیر سوال میبرد، به کندوکاو ژانر سامورایی میپردازد که یامادا یوجی مدت زیادی روی آن کار کرده است. داستان فیلم زن در ریگ روان، بسیار شبیه آثار ساموئل بکت، نویسنده و نمایشنامهنویس ایرلندی است. مردی حین سفر از این روستا عبور میکند و روستاییان او را دستگیر کرده و با زن داخل گودال شنی میاندازند.
این عنوان از بهترین فیلم های سینمایی ژاپنی بر اساس داستان کوتاهی از هاروکی موراکامی ( Haruki Murakami) ساخته شده است. داستان درباره یک کارگردان تئاتر است که سعی دارد با مرگ همسرش کنار بیاید. فیلم جنایی راشومون نیز در میان فیلم های ژاپنی برتر قرار دارد که داستان آن از زاویه دید چندین نفر درباره مرگ یک سامورایی که در جنگل به قتل رسیده روایت میشود. این عنوان از فهرست بهترین فیلم سینمایی ژاپنی جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را گرفت و در مراسم اسکار جایزه اسکار افتخاری را دریافت کرد.
فیلم سانشوی مباشر در جشنوارهی ونیز، به همراه فیلم هفت سامورایی، جایزهٔ شیر نقرهای جشنواره را دریافت کرد. این ملودرام بسیار تلخ و تکان دهنده است و به دقت به مسائلی همچون فقر و استبداد و ظلم که عناصر فیلمهای میزوگوچی است، میپردازد. نام فیلم ژاپنی زیستن از واژه ایکیرو گرفته شده که نام همان کارمند داستان است. کوروساوا با انتخاب جالب نام این فیلم توانسته است توجه منتقدان و مخاطبان را به سینمای ژاپن جلب کند. تصویر بهیادماندنی از این فیلم ژاپنی که مشهور شده است، سکانسی است که کارمند پیر تنها روی تاب نشسته است.
فیلم “ازدواج شاد من” (My Happy Marriage) در ژانر عاشقانه، اقتباسی از یک مانگای محبوب ژاپنی است که در سال 2023 اکران شد و توانست نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. علاوهبر نسخه سینمایی، یک انیمه 12 قسمتی نیز از این داستان ساخته شد که با استقبال گستردهای روبهرو و به یکی از بهترین انیمه های سریالی در سال 2023 تبدیل شد. موزیک رعب آور، نور پردازی و فیلمبرداری زیبا، بازی فریبنده بازیگران از نکاتی هستند که این فیلم را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های ژاپنی ژانر ترسناک میکند.
داستان انیمیشن از این قرار است که والدین دختربچهای به خوک تبدیل میشوند. “هفت سامورایی” به کارگردانی آکیرا کوروساوا یکی از برجسته ترین آثار سینمای ژاپن است. داستان این فیلم درباره روستاییان فقیری است که برای محافظت از روستای خود در برابر راهزنان، هفت سامورایی را به خدمت می گیرند. این فیلم نه تنها یک داستان هیجان انگیز از شجاعت و همبستگی است، بلکه نگاهی عمیق به اخلاق، رهبری و همکاری انسانی دارد.
همه چیز در صنعت سینمای ژاپن به درستی پیش میرفت تا این که دوران «شووآ» یا دوران آغاز نظامیگری و سلطهطلبی در دههی 1930 میلادی آغاز شد. از این پس ژاپنیها ارتباط تنگاتنگی با آلمان هیتلری پیدا کردند و تحت این جو و این زمانه فیلمها هم به محصولاتی با رویکردی خاص و یک دست تبدیل شدند. اما چند سال بعد و با آغاز جنگ دوم جهانی، کارگردانان قدیمی ژاپن از فرصت استفاده کرده و دوباره سینمای شخصی خود را راه انداختند. پس از پایان جنگ هم نسل تازهای از فیلمسازان شروع به کار کردند که ما امروزه سینمای ژاپن را بیشتر با آنها میشناسیم.
در دنیای مدرن، اغلب مردم به دنبال منافع مادی هستند و ریشههای خود را فراموش میکنند. اوسامو شیباتا (Osamu Shibata) و نوبویو (Nobuyo) در یک خانه کوچک بههمراه پسری بچهای بنام شوتا (shota)، آکی (Aki) و مادربزرگ آکی در کنار هم زندگی میکنند. اوسامو و نوبویو هر روز سخت تلاش میکنند اما پول چندانی به خانه نمیآورد، در نتیجه آنها برای پرکردن شکم خودشان چارهای ندارند بهغیر از اینکه به سرقت رو بیاورند. “نوزیکو” (هارا) با پدرش “پروفسور سومیا” (ریو) به خوشی زندگی میکند و با دوستانش اوقات خوبی دارد. با این همه، “سومیا” با کمک خواهرش، “ماسا” (سوگیمورا)، ترتیبی میدهد تا “نوریکو” تصور کند پدرش قصد تجدید فرش دارد. “نوریکو” که پدرش را دوست دارد، آشفته از این ماجرا میپذیرد با یک شوهر تحمیلی ملاقات کند.
علیرغم روابط تیره این مرد با پسرش، او تصمیم میگیرد که از طریق خوشبختی که میتواند به دیگران ببخشد، اثری از خود در دنیا بهجا بگذارد. زیستن درباره هدف زندگی و پذیرش مرگ توضیح میدهد و یک فیلم اگزیستانسیالیستی است، که باید هرکسی ببینید. این اثر مضامینی را بررسی میکند، که میتواند به شیوهای بسیار ملموس به مخاطب منتقلشان کند. زیستن همچنین بررسی کوروساوا از دورهای است، که از نظر این هنرمند زندگی خانوادگی در ژاپن در حال فروپاشی بودهاست.
سانشوی مبارز از نظر منتقدان یکی از بهترین فیلمهای میزوگوچی است که بسیاری از ویژگیهای سینمای این کارگردان مانند بهتصویر کشیدن فقر و نگاه انتقادی به جایگاه زنان در ژاپن معاصر را دارد. زنان در فیلمهای این کارگردان قویترین و شهودیترین شخصیتها هستند که بیشتر از سایر نیز مورد آزار قرار میگیرند، چیزی که در فیلم نیز کاملا مشهود است. کوروساوا با روایت داستانی حیرتانگیز، شخصیتهای کاملا باورپذیر و صحنههای جنگ واقعی بدون جلوههای کامپیوتری، فیلمی را خلق کرده که تماشاگر به معنای واقعی حس یک اثر حماسی را میتواند بچشد. آشوب برای اولینبار در جشنواره فیلم توکیو بهنمایش درآمد و بهخاطر تصاویر قدرتمند و استفاده از رنگ مورد استقبال قرار گرفت. آشوب در دوره جوایز اسکار نامزد چهار جایزه بود که امی وادا برای بهترین طراحی صحنه و لباس جایزهی اسکار را برد.
فیلم سینمایی فرق
خرید فیلم سینمایی زودپز
خرید فیلم سینمایی فسیل
خرید فیلم سینمایی هتل
خرید فیلم سینمایی فسیل کامل نماشا
خرید فیلم سینمایی فسیل کامل
خرید فیلم سینمایی
خرید فیلم سینمایی بی بدن
خرید فیلم سینمایی هاوایی
خرید فیلم سینمایی مست عشق