دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آیا به خرید ترغیب شدند یا خیر؟ در پاسخ به شما باید گفت، این سایت ها روی سئو یا بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو کار کرده اند. را در اختیار شما قراردهد تا بتوانید ایرادات، کاستیها و موانع خرید را شناساییکرده و به اصلاح آنها اقدامکنید. هدف قراردهید تا تبلیغاتتان، فقط به آنها نمایش دادهشود. در مثالیدیگر، میتوانید استراتژی سئو یا تبلیغات گوگلی خود را فقط برای کسانی اجراکنید که کلماتی خاص را در گوگل جستجو میکنند. مثلاً اگر کسبوکاری کوچک با بودجه محدود دارید، میتوانید بازاریابی شبکههای اجتماعی، وبلاگنویسی و سئو را که با بودجه کمتری قابل اجرا هستند و نرخ ROI بالایی دارند را انتخابکنید.

اکسپلور اینستاگرام که گاهی به اصطلاح سئو اینستاگرام خوانده می شود به معنی استفاده از ترفند هایی برای بیشتر دیده شدن در اینستاگرام است که از جمله ابزار های آن افزایش فالوور است. در روش بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو با استفاده از روشهای طراحی سایت و بهینهسازی سایت-سئو- سعی در بهبود جایگاه سایت موردنظر است تا با بالا بردن جایگاه سایت در نتایج جستجو و قرار گرفتن در صفحه اول، سایت توسط کاربران بیشتری دیده شود و راحتتر به سایت دسترسی داشته باشند.

قسمت دسترسی همانطور که از نامش پیداست، مربوط به آگاهی از برند و دسترسی به مخاطبان است. یا آنکه در اینستاگرام، محتواهای جذابتری منتشرکنید تا مخاطبان هدف، جذب شما شوند. فرض را بر این میگذاریم که سایتتان را ساختهاید و محتوای آن را هم بارگذاری کردهاید؛ حالا کاربران چگونه باید سایت شما را پیدا کنند و محتوای آن را بخوانند؟

در راستای یافتن پاسخ دیجیتال مارکتینگ چیست، باید با مفهومی مانند دارایی آن هم آشنا شویم. در این مدل از دیجیتال مارکتینگ، شما به یک رسانه معتبر و پرمخاطب، پول پرداخت میکنید تا مطلبی مرتبط با حوزه کسبوکاری شما منتشرکرده و نام و مشخصات شما را به عنوان اسپانسر پست درجکنند. بسیاری از کیفپولهای معتبر امکان دریافت کلید خصوصی (private key) را برای کاربران فراهم کردهاند. همچنین اگر یک کانال تبلیغاتی، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالایی نداشتهباشد، میتوانید بودجه آن را کاهشداده یا قطعکنید.

همچنین میتوانید روشهای بازاریابی را متناسب با بودجه و منابع خود، انتخاب و اجرا کنید. در دیجیتال مارکتینگ، شما میتوانید با استفاده از از نرمافزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس، از تعداد دقیق افرادی مطلعشوید که از وب­سایت شما بازدیدکردند و این اطلاعات را به صورت بلادرنگ مشاهدهکنید. در مقابل، بزرگترین ایراد بازاریابی غیر آنلاین، غیر قابل اندازهگیری نتایج آن میباشد: چند نفر تبلیغ تلوزیونی شما را دیدند؟ بازاریابی دیجیتال قابل اندازهگیری است. در بازاریابی دیجیتال میتوانید بودجه کمپینهای خود را به صورت روزانه مدیریتکنید و مشخصکنید هر روز، چه میزان بودجه برای چه بخشهایی مصرفشود. بیشتر بخوانید: استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟

هم استفادهکرد. به عبارت دیگر، حتی اگر دیجیتال مارکتینگ، استراتژی اصلی بازاریابی نباشد، برای به ثمررسیدن سایر استراتژیهای آفلاین، به کمک دیجیتال مارکتینگ نیاز است. بر اساس گزارش های مجموعه آبردین شرکت هاییکه فروش بالا و هم راستایی بازاریابی دارند نرخ رشد سالانه آنها ۲۰ درصد بوده و در مقابل سازمان هایی که هم راستایی ضعیفی دارند ۴ درصد کاهش در درآمد خود خواهند داشت. میتوانید فقط آندسته از مشتریان بالقوه­ای را هدفقراردهید که قصد خرید محصول یا استفاده از خدمات شما را دارند.

بعضی از این دورهها (که قیمتهای بالایی هم دارند!) وعده میدهند با یادگیری این تخصص و تبدیل شدن یه یک دیجیتال مارکتر میتوانید در شرکتهای بزرگ استخدام شوید و بعضی هم میگویند با استفاده از آن میتوانید درآمد کسبوکار کنونیتان را چندبرابر کنید. این بازدهی هم از نظر تعداد ترافیک و هم کیفیت ترافیک و تبدیل آنها به مشتری، خود را نشان میدهد. اما با بررسی دقیقتر متوجه میشوید ترافیکی که از گوگل کسب میکنید، با اینکه از نظر تعداد، کمتر از ترافیک تلگرام است (مثلاً 5 درصد) اما نرخ تبدیل بالاتری از تلگرام دارد. دادهمحوربودن دیجیتال مارکتینگ، امکان رصد لحظهای عملکرد و سنجش نرخ بازگشت سرمایه را راحتتر کرده و در مقایسه با بازاریابی آفلاین مثل بیلبوردها، ریسک کمتر و بازدهی بیشتری دارد.

گوگل، بین کوچکی و بزرگی کسبوکارها تفاوتی قائل نمیشود و عملکرد سئوی هر سایت را مبنا قرار میدهد. بازار مالیایسنا به نقل از کریپتونیوز نوشت: کاهش ثابت در ارزش بیتکوین نشاندهنده یک فصل فروش جدی است که ارز دیجیتال را در معرض خطر قرار میدهد و اگر بیتکوین به الگوی نزولی خود ادامه دهد، احتمال اینکه زودتر از ژانویه به ۲۵هزار دلار آمریکا سقوط کند، بسیار زیاد است. برای کمپانی های B2C، کانال هایی مانند اینستاگرام و پینترست معمولاً می توانند ارزش بیشتری نسبت به پلتفرم های بیزینس محور مانند لینکدین داشته باشند.

هر چه بیشتر به دیجیتال مارکتینگ ارزش قائل شوید مطمئنا در آینده میتوانید فروش محصول خود را تضمین کنید. چه بازه سنی و جنسیتی داشتند؟ گوگل آنالیتیکس به شما امکان مشاهده تعداد افراد آنلاین در سایت تان را می دهد، همچنین به شما می گوید بیشتری ترافیک ورودی از چه کانالی بوده، سرچ گوگل؟ اگر تبلیغی در تلویزیون، روزنامهها یا بیل­بوردها منتشرکنید، کنترل کمی بر کسانیکه تبلیغ شما را مشاهده میکنند، خواهیدداشت.

یکی از مدلهای رایج محتوای اسپانسرشده، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با اشخاص پرنفوذ و مشهور میباشد که در اینستاگرام، نمونههای آن را مشاهده کردهاید. گرچه این مدل بازاریابی در شرایطی میتواند اثربخش باشد اما دیجیتال مارکتینگ، با انتقال صفر تا صد فرآیند بازاریابی در اینترنت، فرصتهای بیشتر، کمهزینهتر و موثرتری در اختیار برندها قرار میدهد تا از طریق آن بتوانند خود را به مشتریان هدف برسانند.